lauantai 28. maaliskuuta 2015

Mansikkamustikka-täytekakku

Tämän kakun teossa olin vain taustatukena!
 

 
Pieni kolmen munan kakkupohja on tehty
lasi munia, lasi sokeria ja lasi jauhoja-ohjeella :)
 
Välissä mansikkahilloa, kermavaahtoa ja mansikanpaloja.
 
 
Espanjalaisia muhkeita mansikoita ja Chileläisiä pensasmustikoita!
Ja paljon!!!
 
 
 
 


lauantai 7. maaliskuuta 2015

Päärynä-kinuskikakku

Tämän ohjeen bongasin Valion mainoksesta.
Aikansa se pyöri töissä taukohuoneen pöydällä,
mutta viimein pääsi kokeiluun :)
 

 
Pohja:
150 g kaurakeksejä muruina
50 g sulatettua voita
Snickers-suklaapatukka paloiteltuna
 
Sekoita keskenään ja painele halkaisijaltaan n.22cm vuoan pohjalle.
 
Täyte:
2 prk päärynä-kinuskirahkaa
1 rkl sokeria
2 tl vaniljasokeria
2 dl kermaa
4 liivatelehteä
1 rkl vettä
 
Laita liivatteet likoamaan. Sekoita sokerit rahkan joukkoon.
Vatkaa kerma. Kiehauta vesitilkka ja sulata liivatteet.
Kaada ohuena nauhana rahkan joukkoon  hyvin sekoittaen.
Kääntele kermavaahto rahkaseokseen ja kaada seos pohjan päälle.
Anna hyytyä jääkaapissa useita tunteja.
 
Koristele viinirypäleillä, Aura-juustolla, päärynällä, kinuskikastikkeella...
 


 
 Mukavaa maaliskuista viikonloppua ja naistenpäivää :)
 


sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Banaanisuklaakääretorttu

Teneriffalta toin Banaanihilloa ja nyt viimein uskalsin kokeilla sitä!

 
Aika makeaa tavaraa, joten levitin kääretortulle aika ohuelti.
Lisäksi tuoretta banaania paloina.
 
  
Pohjan ohje: 
4 munaa
1,5 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
1 dl perunajauhoja
2 rkl kaakaojauhetta
1,5 tl leivinjauhetta
 
Vatkaa munat ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi. Sekoita kuiva-aineet keskenään
 ja kääntele varovasti vaahdon joukkoon.
Kaada pellille leivinpaperin päälle ja paista 200 asteessa n.6-8 minuuttia.
 
 
Välissä hillon ja banaanin lisäksi myös kermavaahtoa :)
 

Mokkakakkua

Tämä ohje on aikoinaan tullut kummitädiltäni ja
tunnetaan meillä nimellä Arjantorttu :)
  
 
Pohja: 
2 munaa
3 dl sokeria
1,5 dl maitoa
4,5 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
150 g margariinia sulatettuna
 
Vatkaa muna ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kuiva-aineet keskenään.
Lisää sokerivaahtoon vuorotellen jauhoseosta, maitoa ja rasvaa.
Kaada korppujauhotettuun vuokaan ja paista 200 asteessa n. 30 minuuttia.
 
Kuorrute:
200 g tomusokeria
4 rkl sulaa rasvaa
4 rkl kuumaa vahvaa kahvia
2 tl vaniljasokeria
 
Sekoita kuorrutteen aineet keskenään ja levitä hieman jäähtyneen tortun päälle.
Koristele nonparelleilla.


sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Laskiaispullaa ja ystävänpäiväherkkuja

 
Hyvää laskiaista kaikille!
 
 
Koululaisilla alkoi hiihtoloma ja ainakin tänään
 ollut ihanan aurinkoinen päivä mäenlaskuun ja ulkoiluun.
 
 


Meillä syötiin laskiaispullat hieman etukäteen.
Pullan väliin kokeilin Teneriffalta ostettua ananasmarmeladia
 ja hyvin toimii!
 
Tänään vielä herkuteltiin ystävänpäivämeiningeissä.
Kaupasta nappasin mukaan Vaasan Kaneli Ystävänpuusteja <3 
 
 
Muffinssejakin tehtiin, mutta niitä laitan näytille myöhemmin :)
 
 



lauantai 14. helmikuuta 2015

Mustikkapannarit

Tämä ohje on Pirkka-lehdestä vuodelta 2010 :)
 
 
taikina:
 
3 kananmunaa
2 dl maitoa
200g kermaviiliä
0,5 dl öljyä
3 rkl sitruunamehua
1 tl sitruunankuoriraastetta
5 dl vehnäjauhoja
3 rkl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl ruokasoodaa
3/4 tl suolaa
2 dl pakastemustikoita
 
Vatkaa munat, maito, kermaviili ja öljy keskenään.
Lisää sitruunamehu ja kuoriraaste.
Sekoita kuiva-aineet keskenään ja lisää taikinaan.
Sekoita lopuksi mustikat taikinan joukkoon.
 
Paista letut maltillisella lämmöllä
ja muista jättää kohoamisvaraa.
 
Lettujen lisänä maistuu vaahterasiirappi, hillo ja jäätelö :)
 
 


sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Suklaaraitakakkua

Sain taannoin lahjaksi Kinuskikissan helpot suosikit-kirjan
ja tämä kakku on tehty kirjan ohjeella.
 Seeprakakku nimellä löytyy kirjasta.
 
 
 
Pohja:
200 g Dominokeksejä
50 g margariinia
 
Murskaa keksit ja sulata margariini.
 Painele seos leivinpaperilla vuoratun irtopohjavuoan pohjalle.
 
Täytevaahto:
5 dl vispikermaa
 600 g vaniljajogurttia
 
Vatkaa kerma vaahdoksi ja lisää jogurtti.
Jaa vaahto kahteen osaan.
 
Valkosuklaatäyte:
1/2 täytevaahdosta
4 liivatelehteä - 1/2 dl vettä
120 g sulatettua valkosuklaata
 
Tumma suklaatäyte:
1/2 täytevaahtoa
4 liivatelehteä - 3/4dl vettä
100g sulatettua tummaa suklaata
 
Sekoita täytteet valmiiksi ja kaada vuokaan vuorotellen molempia täytteitä.
Anna hyytyä jääkaapissa useamman tunnin.